
Dostupné bývanie pre ľudí bez domova II.

Trvanie: 03/2024 – 02/2027 Celkový rozpočet: 499 999,85 € Financovanie z EÚ: 40 %
Vďaka finančným prostriedkom z Európskej únie a Programu Slovensko – SK – EFRR/KF/FST/ESF+, zameraného na prioritu 401405-4P5 Aktívne začlenenie a dostupné služby, ako aj spolupráci s Ministerstvom práce sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky ako sprostredkovateľským orgánom od marca 2024 realizujeme projekt s názvom Dostupné bývanie pre ľudí bez domova II., ktorý bol vyhlásený v rámci výzvy PSK-MPSVR-020-2023-DV-ESF+ – Zavádzanie housing-led prístupov so sprievodnými opatreniami na zabezpečenie dostupného bývania.
Projekt sa zameriava na podporu integrácie ľudí bez domova prostredníctvom ukončovania bezdomovectva, a to cez zabezpečenie dostupného a dôstojného bývania. Za týmto účelom budú sociálni pracovníci z projektového tímu vyhľadávať vhodných účastníkov do projektu, ktorým budú poskytovať sociálne intervencie na základe ich individuálnych potrieb smerujúc tak k nájdeniu vhodného bytu. Podpora sociálnych pracovníkov, v prípade potreby aj iných odborníkov (psychológa a právnika), bude klientom poskytovaná pred, počas, ako aj po procese zabývania sa s cieľom dopracovať sa tak spoločne nielen k zabezpečeniu bývania, ale aj k jeho udržaniu a celkovo tak k významnej zmene životnej situácie klienta.
Nájdenie bývania pre ľudí bez domova a následné udržanie si vlastného bývania vedie nielen k znižovaniu stigmatizácie spojenej s chudobou a stratou bývania, znovuobjaveniu vnútornej sily a schopnosti samostatne riešiť svoje životné problémy, ale k celej sérii pozitívnych zmien v živote ľudí bez domova a je kľúčové pre otvorenie cesty k vymaneniu sa z dlhodobo nepriaznivej situácie a značne napomáha ich integrácii do spoločnosti. Za týmto účelom budú sociálni pracovníci (3 sociálni pracovníci na plný úväzok a 1 na polovičný úväzok) DEPAUL SLOVENSKO, n. o. spoločne s pracovníkom pre bytové otázky v rámci projektu vykonávať nasledovné aktivity:
A1-Aktívne vyhľadávanie cenovo dostupných bytov – vyhľadávanie bytov, komunikácia o podmienkach nájmu, obhliadka bytov, nadväzovanie dlhodobých vzťahov s prenajímateľmi, materiálno-technické zabezpečenie bytu.
A2-Poskytovanie sociálnej intervencie ľuďom bez domova – vyhľadávanie ľudí bez domova, ktorí vstúpia do projektu, komunikácia s klientmi o predstavách týkajúcich sa bývania s prihliadnutím na individuálne potreby klienta, sprostredkovanie obhliadky a výber bytu.
A3-Priama podpora sociálneho pracovníka v bývaní podľa potrieb klienta – sociálne poradenstvo, sprevádzanie klienta, individuálne plánovanie, podpora silných stránok klienta, pomoc pri uplatňovaní práv a právom chránených záujmov, zabezpečenie pomoci od iných odborníkov podľa potrieb klienta.
Projekt nadväzuje na program podpory bývania, v rámci ktorého organizácia v roku 2020 začala pilotne testovať integráciu ľudí bez domova. Počas obdobia 6 mesiacov sa tímu odborníkov podarilo zabezpečiť informačnú kampaň zacielenú na šírenie povedomia o potrebách bývania u cieľovej skupiny ľudí bez domova, prebiehali činnosti zamerané na pilotné testovanie tzv. dotazníka zraniteľnosti. Organizácii sa podarilo zabezpečiť 3 byty pre ľudí bez domova. Získané skúsenosti z implementácie integrácie ľudí bez domova prostredníctvom podpory bývania organizácia využila aj v rámci realizácie projektu Dostupné bývanie pre ľudí bez domova. Vďaka realizácii projektu sme pomohli získať bývanie 7 klientom. Aj vzhľadom na vyššie uvedené, v súvislosti s realizáciou projektu Dostupné bývanie pre ľudí bez domova II. očakávame, že sa nám podarí naplniť plánované výsledky projektu, a to nájsť bývanie pre 18 – 20 klientov a pomôcť im udržať si bývanie aj po skončení projektu a celkovo zabezpečiť pravidelnú sociálnu intervenciu v mesačných intervaloch 21 klientom, ktorí zotrvajú v projekte minimálne po dobu 6 mesiacov.
Ambíciou projektu je tiež zvýšiť povedomie prenajímateľov o problematike bezdomovectva a búranie predsudkov, pretože častokrát sú práve ľudia bez domova tými, ktorí si vážia príležitosť mať opäť strechu nad hlavou natoľko, že sa o zverený byt príkladne starajú, udržiavajú ho bez poškodení, v čistote a zároveň dbajú o to, aby bolo nájomné uhradené načas. Zároveň si prenajímatelia nemusia robiť obavy z neschopnosti klientov platiť nájomné vzhľadom na poskytnutie príspevku na nájomné z projektu, a keďže DEPAUL SLOVENSKO zabezpečuje úhradu nájomného z vlastného účtu a až následne klient odovzdá svoju (dohodnutú) časť nájomného do rúk pracovníka pre bytové otázky.
Tento projekt je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci Programu Slovensko.
Kontaktná osoba: Dominika Václavíková – pracovníčka pre bytové otázky (Integračný program bývania) Tel. číslo: +421 909 250 314 E-mailová adresa: dominika.vaclavikova@depaul.sk
Adobe Stock